Posted by: spano on: فوریه 4, 2008
این یافته که در نشریه پزشکی معتبر “لنست” (Lancet) منعکس شده است، بر مطالعهای در طول سه دهه به روی پسربچههای گواتمالایی از زمان تولد استوار است.
کودکانی که پس از تولد به خوبی تغذیه شده بودند در بزرگسالی درآمدی تقریبا ۵۰ درصد بیش از کودکانی که خوب تغذیه نشده بودند داشتند.
کارشناسان می گویند این نتایج می تواند بر چگونگی مدیریت کمک رسانی در کشورهای در حال توسعه اثر بگذارد.
این یافتهها همچنین میتواند بر سیاستهای اجتماعی هدف گرفته شده برای تهیدستان در کشورهای توسعه یافته تر نیز موثر باشد.
‘نخستین ارتباط آشکار’
هرچند شواهد گستردهای در دست است از اینکه بچه های خانواده های ثروتمندتر در بزرگسالی قوی تر و متمولتر از هم سالانی که در خانوادههای فقیرتر بزرگ شده اند خواهند بود، اما علل این روند پیچیده است.
تغذیه، تحصیل، محیط اقتصادی و خدمات اجتماعی ارائه شده توسط دولت، جملگی در آن نقش بازی می کنند.
با این حال در این مطالعه درازمدت به روی روستاییان در گواتمالا، تغذیه تنها متغیری بود که میان گروههای مختلف فرق میکرد.
در دهه۱۹۷۰، برخی از کودکان مورد مطالعه، مکمل های غذایی خیلی مقوی دریافت کردند، و گروه دیگر غذایی کمتر مغذی مصرف کردند.
وقتی محققان سه دهه بعد بازگشتند تا وضع آن کودکان که اکنون مرد شده بودند را بررسی کنند، دریافتند آنهایی که بهترین تغذیه را تا سن سه سالگی داشتند، به طور متوسط ساعتی تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از سایر کودکان روستا درآمد داشتند.
این اختلاف درآمد در دختربچههایی که اکنون زن بودند به چشم نمی خورد که احتمالا ناشی از این است که آنها گزینه های شغلی کمتری داشتند.
اما مجله “لنست” می گوید این نتایج نخستین شواهد مستقیم از ارتباط آشکار میان تغذیه در اوان کودکی و درآمد در بزرگسالی است، و اینکه تغذیه خوب کودکان می تواند به رشد اقتصادی دامن بزند.